Aan het begin van het jaar woog een pakje Milka-chocolade dat werd verkocht nog 100 gram. In februari besloot het Amerikaanse multinationale concern Mondelez, eigenaar van het merk, echter om het gewicht te verminderen tot 90 gram. Het concern rechtvaardigde deze stap met de aanhoudend hoge energie- en cacaoprijzen. De consumentenorganisatie heeft de fabrikant nu voor deze stap voor de rechter gedaagd.
De consumentenorganisatie Verbraucherzentrale Hamburg heeft een klacht ingediend bij de regionale rechtbank in Bremen en heeft het Amerikaanse bedrijf Mondelez aangeklaagd voor het verkleinen van de verpakking van de populaire Milka-chocolade. Volgens de organisatie zou de gewichtsvermindering hebben plaatsgevonden zonder dat de klanten hiervan op de hoogte waren gesteld, wat door als een misleidende handelspraktijk wordt beschouwd, schrijft de website Der Standard.
Het chocolademerk Milka is al jarenlang populair in heel Europa. Hoewel het gewicht sinds februari van dit jaar is verminderd, konden klanten dat volgens consumentenorganisatie in de winkels nauwelijks opmerken.
De verpakking is nu slechts een millimeter dunner, terwijl het moeilijk zichtbare gewicht in kleine letters is vermeld. De prijs van Milka is echter gestegen van 1,49 naar 1,99 euro, wat neerkomt op een verborgen prijsstijging van 48 procent per gram. Bovendien heeft de fabrikant in juni van dit jaar een nieuw formaat Milka van 190 gram op markt gebracht, kort daarna gevolgd door een kleine compacte versie van 45 gram van de populaire chocolade.
“Veel klanten gaan er automatisch vanuit dat de verpakking van de chocolade niet is veranderd als het ontwerp er hetzelfde uitziet”, legt Armin Valet, die al lange tijd werkzaam is bij de Hamburgse vestiging van consumentenorganisatie, uit aan Der Standard. Tegelijkertijd bevestigt hij dat de huidige prijs van chocolade op veel plaatsen zelfs hoger is dan vóór de gewichtsvermindering.
Hoewel het nieuwe gewicht van de chocolade op de verpakking staat vermeld, wordt deze verandering volgens critici onvoldoende onder de aandacht van de klanten gebracht.
Druk op andere voedselproducenten
consumentenorganisaties dringen er al lang op aan dat producenten wettelijk verplicht worden om hun klanten duidelijk en helder te informeren over alle veranderingen in het gewicht, en wel gedurende ten minste zes maanden vanaf het moment dat deze veranderingen plaatsvinden. “Wie minder aanbiedt voor dezelfde prijs, moet dat duidelijk aangeven. Een klein cijfer is niet voldoende”, zegt Valet over de praktijken van veel voedingsmiddelenfabrikanten.
Het Amerikaanse multinationale bedrijf Mondelez wijst echter alle beschuldigingen van de hand. Het belooft dat transparantie ten opzichte van klanten voor het bedrijf belangrijk is. Vertegenwoordigers van het Amerikaanse bedrijf voegden eraan toe dat de nieuwe gewichten van de chocolade, naast op de verpakkingen zelf, ook op de website worden vermeld. Het bedrijf zou ook op zijn sociale netwerken over de veranderingen moeten informeren.
Het bedrijf voegde in zijn verklaring toe dat prijsverhogingen en kleinere verpakkingen een laatste redmiddel zijn. Het bedrijf moest echter onder andere reageren op langdurige problemen in de toeleveringsketens en een sterke stijging van de kosten.
“De cacaoprijzen zijn de afgelopen twaalf maanden bijna verdrievoudigd en hebben een nieuw recordniveau bereikt. Om concurrerend te blijven en veranderingen in kwaliteit of smaak te voorkomen, moesten we onze toevlucht nemen tot een vermindering van het gewicht”, aldus vertegenwoordigers van Mondelez in hun verklaring.
Eva Železná, woordvoerster van Mondelez, gaf ook commentaar op de gewichtsverandering van Milka-chocolade op de Tsjechische markt.
“Open communicatie met onze partners en consumenten is belangrijk voor ons”, zei ze. Volgens haar heeft Mondelez International aan het begin van het jaar het gewicht van sommige Milka-chocolades in heel Europa veranderd, waarbij de kwaliteit en het recept behouden zijn gebleven. “Het nieuwe gewicht is overeenkomstig de wet op het product vermeld om de consument te informeren”, benadrukte ze.
Volgens de website Der Standard is de uitkomst van rechtszaak nog niet duidelijk en heeft het Amerikaanse bedrijf nu de mogelijkheid om zich rechtstreeks bij de rechtbank in Bremen over de aanklacht uit te spreken, concludeert het Oostenrijkse portaal.