Het is een van de meest voedzame vleessoorten, maar in ons land wordt het bijna niet gegeten

In de 21e eeuw wordt het onder binnenlandse kopers gepromoot als bron van eiwitten.

De adviesraad voor konijnenproductie kreeg aanzienlijke steun van de Spaanse organisatie Intercún, die de komende drie jaar kan worden ingezet om konijnenvlees te promoten. Het begin van de driejarige campagne werd aangekondigd door beroepsorganisaties op de Farmer Expo in Debrecen.

“Konijnenvlees is een van de gezondste vleessoorten”, klonk het op de stand. Zolt György Papp, voorzitter van de Nationale Landbouwkamer, benadrukte dat de samenwerking tussen de sector en de productraad tastbare resultaten heeft opgeleverd. Volgens hem moest op EU-niveau een grote achterstand worden ingehaald, maaris het gelukt om konijnenvlees weer in het dagelijkse dieet op te nemen. De export is met 10 procent gestegen, waardoorbijna tienduizend ton konijnenvlees naar het buitenland is geëxporteerd, wat een aanzienlijke inkomstenstroom voor de nationale economie heeft opgeleverd.

“De productie van konijnenvlees is met 10 procent gestegen”, benadrukte de voorzitter, eraan toevoegend dat naast de groei ook de gunstige invloed van konijnenvlees op de gezondheid en de economische waarde ervan belangrijk zijn. Dankzij subsidies zijn er ontwikkelingen gerealiseerd die voldoen aan de eisen op het gebied van dierenwelzijn, of het nu gaat om nieuwe boerderijen of de modernisering van bestaande boerderijen.

Péter Ondré, uitvoerend directeur van het Agrarisch Marketingcentrum, merkte op dat zij al enkele jaren samenwerken met de Productraad in het kader van campagnes om de consumptie op de binnenlandse markt te stimuleren, waarbij wetenschappelijke conferenties, presentaties en proeverijen worden georganiseerd. Nu gaat de campagne echter een nieuw niveau in dankzij de steun van de EU, zodat promotieactiviteiten niet alleen uit binnenlandse bronnen kunnen worden gefinancierd, maar ook rechtstreeks uit EU-middelen.

We roepen alle sectoren op om deel te nemen aan de export, omdat er grote kansen liggen op buitenlandse markten, waar veel vraag is naar deze producten.

De productie en het fokken zijn echter alleen veilig als de binnenlandse markt van de sector stabiel is. Wat de consumptie van konijnen betreft, gaat 90 procent van de productie naar buitenlandse markten, wat niet gunstig is, zei hij.

Volgens hem dragen bewuste aankoopbeslissingen van binnenlandse consumenten ook bij aan het versterken van de nationale zelfvoorziening.

Robert Yurasko, voorzitter van de Raad voor Konijnenhouderij, meldde dat er momenteel 55-60 grote konijnenhouderijen actief zijn en dat er in 2024 3,7 miljoen konijnenkarkassen werden geproduceerd. “90-95 procent van deze hoeveelheid wordt naar buitenlandse markten geëxporteerd”, legde hij uit. Hij herinnerde eraan dat het eten van konijnen vroeger een natuurlijk onderdeel was van het huishouden, en dat het doel van de in 2017 gelanceerde campagne dan ook is om deze traditie nieuw leven in te blazen. Na twee jaar voorbereiding is het gelukt om een gezamenlijke aanbesteding te winnen, waardoor de promotiecampagne drie jaar zal duren.

“Op dit moment hebben we een subsidieaanvraag ingediend van 8 miljard forint voor de modernisering van veehouderijen. Het doel is om zeven miljoen konijnen te fokken, waarvan ten minste 10 procent bij de consument terechtkomt”, aldus Yurasko. Hij voegde eraan toe dat de sector tijdens de coronapandemie een daling van 15 procent heeft gekend, die nog werd verergerd door de oorlog en de droogte, die hebben geleid tot een stijging van de voederprijzen. Tegen 2024 is de situatie echter gestabiliseerd, terwijl de productie op EU-niveau met 30 procent is gedaald, wat kansen biedt. In 2024 werd 410 ton konijnenvlees verkocht, voornamelijk via supermarktketens.

Tijdens de campagne wordt speciale aandacht besteed aan konijnenvlees en de voedingsvoordelen ervan, met name voor gezinnen met jonge kinderen.

Dit vlees maakt 7-10 procent uit van kindervoeding en is vaak het eerste dierlijke product in het dieet van zuigelingen.Tímea Gal, internationaal projectmanager bij InnoFood Marketing Kft., verduidelijkte: het totale budget voor de driejarige campagne bedraagt 4,2 miljoen euro, waarvan 1,4 miljoen euro kan worden gebruikt.

De belangrijkste doelgroep is de jonge generatie, gezinnen met kinderen, die voornamelijk met recepten en praktische tips worden aangesproken. Op de website www.nyulhus.eu zijn recepten met konijnenvlees te vinden en er is ook een gedrukte receptenbundel samengesteld.

Deel je liefde