Bakkerijen en banketbakkerijen maken deel uit van het dagelijkse leven van velen van ons. Ze vertegenwoordigen een deel van de Franse eetcultuur, waaronder de iconische croissant. Deze wordt veel gebruikt als symbool op sociale media. Het is ongetwijfeld een van de eerste dingen die bezoekers willen proeven.
Eenvoudig, maar subtiel, licht en toch zeer rijk (en calorierijk) en heerlijk knapperig: de croissant is een van de sterren van de bakkerijen en banketbakkerijen. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur om hem te proeven, maar voordat het zover is, moet je hem eerst goed uitkiezen.
Hoewel industriële bakkerijen het land hebben overspoeld, bieden veel ambachtelijke bakkers nog steeds traditionele producten aan die vol smaak zitten. Als je eenmaal een bakkerij hebt gekozen, heb je in de winkel vaak de keuze uit twee soorten: de klassieke croissant (nature) of met boter.
Bakkerijen en banketbakkerijen geconfronteerd met inflatie
Bakkerijen en banketbakkerijen ontsnappen, net als andere voedingsgerelateerde bedrijven, niet aan de inflatie en de stijgende grondstofprijzen. Dit heeft, althans gedeeltelijk, zijn weerslag op de verkoopprijzen. Dit moet echter binnen de perken blijven, anders bestaat het risico dat de klanten wegblijven.
Helaas kunnen hiervoor bepaalde trucs worden gebruikt zonder dat de consument dit weet. Dit wordt door een bakker aan de kaak gesteld in een enquête van Le Parisien. Hij waarschuwt voor het gebruik van een nieuw product dat de codes en dus de transparantie in de winkel vertroebelt.
Naast boter en margarine hebben bakkerijen en banketbakkerijen nu een derde optie tot hun beschikking. Dit hybride industriële product bevat boter (heel weinig), maar ook veel andere ingrediënten. De prijs ervan is echter veel lager dan die van een pakje boter.
De prijs van boter bereikte tijdens het onderzoek een hoogtepunt van ongeveer 12,60 euro per kilo. Margarine wordt verkocht voor 4 euro. De hybride boter heeft een zeer aantrekkelijke prijs van 7 euro per kilo. Wanneer men een croissant “met boter” koopt, moet men zich nu afvragen of deze werkelijk “pure boter” bevat.
Een weinig aantrekkelijk recept
Deze hybride boter wordt door verschillende merken op de markt gebracht onder verschillende namen: St-Allery bij Vandemoortele, Mimetic bij Puratos en Patisy bij Corman. Deze botervervangers bestaan uit een mengsel van boter, plantaardige vetten (waaronder soms palmolie) en water. Het edele ingrediënt (boter) is duidelijk niet in de meerderheid.
Deze hybride producten zijn niet specifiek bedoeld voor croissants. Bakkerijen en banketbakkerijen gebruiken ze voor de bereiding van cakebeslag en diverse soorten gebak. Toch illustreert het geval van de croissant goed het probleem van transparantie.
De consument denkt een croissant met boter te kopen, terwijl deze in werkelijkheid met iets anders is bereid, ook al zit er boter in. Verschillende professionals geven toe dat ze gebruik maken van deze optie, zonder dit echter in de winkel te vermelden. De croissant met nepboter wordt dus tegen dezelfde prijs verkocht als een croissant met pure boter.
Het verschil in smaak is voor het minder veeleisende gehemelte moeilijk te onderscheiden. Voor meer transparantie over wat we consumeren, geven sommige bakkerijen en banketbakkerijen meer informatie (bijvoorbeeld door te vermelden dat het om AOP-boter gaat). Wees dus waakzaam wanneer u de volgende keer een croissant gaat kopen!